21 apr 2022 | case | 5 min leestijd
Protest samenwerking met Billink.
Achteraf betalen is bij fashionbedrijven vaak een belangrijk bedrijfsproces. Dat ondervond ook dit kledingmerk, waarbij onze Nederlandse achteraf-betaal-methode heel wat voordelen biedt. Protest ontdekte dat het op een slimme manier inrichten van deze betaalmethode kan leiden tot meer conversie en meer tevreden klanten, terwijl je minder kosten en minder retouren hebt. De samenwerking tussen Billink en Protest loopt sinds 2020 en we laten je graag — inclusief cijfers — zien hoe dat verloopt.
Het ontstaan van Protest
Een groep snowboarders richtte in 1993 het merk Protest op. Ja, één van de vlakste landen op aarde lanceerde dit grote modemerk met als motto: “to help everyone ride more“. Dit doen ze door heel Europa, Engeland en Amerika en via verschillende kanalen. Je koopt bij Protest streetwear, outfits voor op de piste, je ideale surflook en fantastische fietskleding— in stenen winkels in vijf outlet centers of online.
Rond 2013 besefte Protest dat makkelijk online kleding shoppen een must is. In 2021 lanceerden ze de huidige website. Het merk ontwikkelt constant door — met als doel het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Alles is ingericht op een zo hoog mogelijke conversie: kleding bestellen en achteraf betalen is daar onderdeel van. Verkopen via de eigen webshop is belangrijk, vertelt Tom Luijten. Tom heeft bij Protest twee petten op: hij is zowel senior e-commerce manager als klantenservicemanager. “Via je eigen website straal je het beste uit wat je wil, zoals dat de klant belangrijk voor ons is. Zo gebruikt de klant handige tools die helpen om die bijpassende muts of slippers te vinden. Heel gebruiksvriendelijk voor de klant en goed voor onze verkoopcijfers,” vertelt Tom trots. Maar online verkopen brengt ook retourneringen met zich mee. De klant kan natuurlijk niet passen. “Retourneren maken we ook zo makkelijk mogelijk. Makkelijk omruilen zonder een nieuwe order te plaatsen, bijvoorbeeld. Maar eerlijk is eerlijk: je wil het liefst geen retouren. Ook daar helpt Billink bij, bij het verlagen van dat aantal.”
Laurens Withagen (links), co-founder Billink en Tom Luijten (rechts), E-commerce Manager bij Protest
Bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen kwam de samenwerking tussen Protest en Billink tot stand
Sinds 2020 werken Protest en Billink samen. “Door de coronapandemie viel er helaas een stuk wintersportverkoop weg“, vertelt Tom. “Het was de hoogste tijd om alles eens goed onder de loep te nemen. Wat kon efficiënter? Hoe konden we onze bedrijfsprocessen optimaliseren?” Naast het altijd gebruiksvriendelijker maken en doorontwikkelen van de webshop, was ook het punt ‘achteraf betalen’ aan verbetering toe. Protest kwam in contact met Billink: “een Nederlandse achteraf-betaal-methode waarbij de mensen zeggen wat ze doen. Ze zijn echt van ‘geen woorden, maar daden’.” Goed om te weten: hoewel Billink net zo Nederlands is als de klomp, bedienen we ook België.
Dat Protest altijd in is voor verbetering, blijkt ook uit hun sample sale. Voor de pandemie was dit een fysieke verkoop, maar door de maatregelen kon dit niet meer. “Dit zijn we online gaan doen, mede dankzij Billink. Om daar toch weer iets speciaals van te maken, werkt dit op uitnodiging. Het is echt een community geworden: klanten melden zich aan om te kunnen kopen. Dat gebeurt nu in heel veel landen — iedereen doet mee.”
Lees ook → 5 redenen waarom ‘Buy Now, Pay Later’ onmisbaar is voor jouw webshop in 2022
De Billink-integratie in cijfers: 7% minder retouren en 45% minder kosten
Wat de samenwerking met Billink oplevert? “Om een online betaalplatform kan je niet heen: kopen en achteraf betalen in Nederland is niet alleen verplicht, het is ook een absolute must binnen de fashion. En het is natuurlijk een stuk service. Een heel groot deel van het aantal betalingen verloopt nu via Billink, dus je wil ook dat dat goed gaat. En dat gaat het. De bedrijfsculturen van Billink en Protest passen heel goed bij elkaar, de communicatie verloopt via korte lijnen, dus je hoeft dingen niet in drievoud in te dienen, maar je kan lekker snel schakelen. Dat maakt het doorontwikkelen voor ons een stuk beter te doen. Onze accountmanager, Laurens, denkt ook heel goed met ons mee. Loopt het aantal retouren hoog op en willen we dat terugbrengen? Dan past Laurens — op basis van data die Billink verzamelt over consumentengedrag en retourzendingen — een aantal zaken aan om dat aantal rap te laten dalen. Sinds de overstap naar Billink maken onder andere deze zaken serieuze impact: het inzetten van de retourencheck, waardoor het aantal 100%-retouren, waarbij de klant dus alles terugstuurt, met 7% is gedaald. Wat ook daalde: onze kosten. Met maar liefst 45%. Daar komt nog eens bij dat de acceptatie, klanttevredenheid en conversie zijn toegenomen. Naast de pro-actieve houding van Billink, zijn ze er ook altijd als je ze nodig hebt.”
Waar Peter Gillis roept dat ‘vertrouwen goed is, maar controleren beter’, ziet Tom dat heel anders. “De samenwerking met Billink bevalt heel goed. Ik wil niet continu met betalingen bezig zijn en dat hoeft dus ook niet. Alles loopt gesmeerd en ik kan me richten op waar ik goed in ben.”
Of Tom iets wil meegeven aan de bedrijven die op het punt staan om de beste achteraf-betaal-methode van Nederland te gaan gebruiken en met Billink te gaan werken? “Ja, Laurens bellen!”, lacht hij. “Billink is een heel solide partner voor ons. Ze denken altijd met je mee, personaliseren waar nodig en waar het kan, zodat alle communicatie met je klanten klopt. Het is echt maatwerk. Ze scoren ook nog eens onwijs hoog op klantenservice en techniek. De samenwerking tussen Billink en Protest is echt onwijs fijn.”
Lees ook → Billink uitgeroepen tot best beoordeelde betaalmethode van Nederland
Deel dit artikel op:
Gerelateerde Blogs
Billink lanceert nieuwe app
Zakelijk achteraf betalen met Billink | Proforto vertelt
5 tips voor de optimale klantbeleving
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden!
Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid.
Naar integraties>
Offerte aanvragen
Vul het onderstaande formulier in en wij sturen je een super scherpe offerte.
Offerte aanvragen>