2 sep 2019 | blog | 4 min leestijd
Vijf conversietips voor jouw webshop.
Maak jouw webshop nóg succesvoller met onze vijf conversietips
Een ieder die online diensten aanbiedt of producten verkoopt streeft naar een goede conversie voor zijn producten en/of diensten. Soms kan dat nog een hele uitdaging zijn. Niet iedereen vindt het makkelijk om bezoekers richting het winkelmandje en vervolgens richting de check out te sturen.
Neem als voorbeeld de volgende situatie: Je nieuwe webshop staat online, je campagnes draaien en je ziet een duidelijk groei in traffic, maar de sales blijven uit. Je begint aan jezelf en je product te twijfelen, de consument is blijkbaar wél geïnteresseerd. Ze bezoeken immers je webwinkel.
Vervolgens stel je jezelf de vraag: Wat gaat er mis en hoe laat ik mijn bezoekers converteren? Het antwoord hierop kan voor ieder platform anders zijn, maar hoogstwaarschijnlijk zitten er knelpunten in het aankoopproces. Zoals het verkeerd gebruik maken van call-to-actions, onduidelijke teksten op de website of technische mankementen. Dit zijn enkele punten die een aankoop in de weg kunnen staan en waar een conversiespecialist je mee kan helpen.
Het is niet voor niets dat conversieoptimalisatie de laatste jaren een beroep op zichzelf is geworden. Het aantal webshops en online platformen blijven nog steeds groeien en daarmee ook de vraag naar conversiespecialisten. Om jou als webshopeigenaar op weg te helpen, hebben wij bij Billink vijf conversietips op een rij gezet die jouw webshop succesvoller maken.
Tip 1: Zorg voor een goed werkende website
Een slecht werkende website is misschien wel de grootste conversiekiller die er bestaat. Lange laadtijden zorgen ervoor dat de bezoeker direct een website verlaat. Andere voorbeelden van echte conversiekillers zijn niet klikbare call-to-action buttons, verkeerde doorverwijzingen en 404-pagina’s.
Hoe kan je dit voorkomen? Klik door de hele website heen en schrijf alles op waar je tegenaan loopt. Vraag ook aan anderen om jouw website te doorlopen, want zelf zie je niet altijd alles. Blijven testen en verbeteren is de key to success.
Tip 2: Voeg de mogelijkheid tot achteraf betalen toe
Achteraf betalen zorgt voor een hogere conversie en meer omzet. Het geeft jouw klanten eerst de mogelijkheid om een besteld product te bekijken. Wat niet alleen vertrouwen creëert, het is ook psychologisch bewezen dat mensen een product niet meer kwijt willen als zij het in handen hebben gehad. Een ander groot voordeel van achteraf betalen is dat een product altijd en overal besteld kan worden. Een scanner of credit card is niet nodig, wat erg handig is als je onderweg bent en deze producten niet bij de hand hebt om een bestelling af te ronden.
Tip 3: Neem twijfels en onzekerheden weg
Iedere websitebezoeker heeft twijfels en ervaart onzekerheid, wat je kan weghalen door vertrouwen te creëren. De twijfels en onzekerheden kunnen zowel over het product als de verkoper gaan. Zorg daarom altijd voor een goede productomschrijving, duidelijke productspecificaties en hoge kwaliteit afbeeldingen en laat klanten reviews plaatsen. Wat het nog duidelijker maakt, zijn video’s van het product of de dienst. Laat goed naar voren komen wat de USP’s van de webshop zijn, daar kan je je natuurlijk mee onderscheiden.
Houd onderstaand lijstje bij de hand en geef er zelf antwoord op:
Wat zijn de verzendkosten?
Kan ik het product retourneren?
Wanneer heb ik het product in huis?
Uit welke betaalmethoden kan ik kiezen?
Lukt het niet om zelf de antwoorden terug te vinden? Dan kan je ervan uit gaan dat een websitebezoeker het ook niet kan. Zorg ervoor dat bovenstaande vragen terugkomen op de productpagina. Het laatste wat je wil is dat de websitebezoeker uit het aankoopproces getrokken wordt om in de FAQ of op andere pagina’s de antwoorden te zoeken.
Tip 4: Houd het simpel
Als de teksten op je website te lang zijn, haakt de websitebezoeker sneller af. Maak het geheel dus kort, eenvoudig en overzichtelijk. Probeer wel zo duidelijk mogelijk te zijn, maar let erop dat alle onderdelen op de website te begrijpen zijn op elk taalniveau.
Houd formulieren op de website zo kort mogelijk. Je creëert een drempel wanneer een formulier te lang is of als er teveel velden verplicht zijn om in te vullen. Waardoor je de kans vergroot de bezoeker te verliezen.
Tip 5: Gebruik heatmaps
Met heatmaps achterhaal je precies het gedrag van je bezoekers. Zo kan je gemakkelijk zien waar websitebezoekers naar kijken, waar zij op klikken en waar zij tegenaan lopen. Op basis van deze gegevens kan jij vervolgens jouw website verder optimaliseren. Met als gevolg een hogere conversie en een betere customer journey. Op internet zijn verschillende gratis en betaalde tools te vinden. Houd er rekening mee dat je bij betaalde tools vaak wel meer mogelijkheden hebt.
Dit waren onze vijf conversietips! Wij hopen natuurlijk dat je iets aan onze tips hebt en dat jouw webshop nóg succesvoller wordt.
Mocht je vragen hebben over de service en diensten van Billink achteraf betalen dan kan je ons telefonisch bereiken op telefoonnummer 010 41 41 473 of via e-mailadres [email protected].
Gerelateerde Blogs
identificatie via de vertrouwde omgeving van je bank
Lampgigant: Dé online verlichtingsspecialist
Het succesverhaal van WannaHaves Fashion
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>
Offerte aanvragen
Vul het onderstaande formulier in en wij sturen je een super scherpe offerte. Offerte aanvragen>