9 mrt 2021 | case | 6 min leestijd
Durlinger & Billink.
Durlinger: dé schoenenverkoper van het zuiden
Durlinger is geen webshop in de klassieke zin: het Limburgse familiebedrijf bestaat al sinds 1881. Dat de schoenenretailer online zo succesvol is, komt omdat het bedrijf altijd mee is blijven groeien met de online ontwikkelingen. In 2016 bundelen Durlinger en vakgenoot uit het zuiden, Shoetime, de krachten en fuseren met als doel om dé schoenenretailer van Zuid Nederland te worden. Shoetime is ooit opgezet door de familie Sieben en, net als bij Durlinger, staan de familieleden ook nog aan het roer. “Het is wel nog echt een familiebedrijf in optima forma”, aldus Michiel Sieben, marketing manager en één van de MT-leden van de schoenengigant.
Krachtenbundeling van twee Limburgse schoenenretailers
“Ik had altijd in mijn achterhoofd dat het familiebedrijf wel zou roepen en dat ik daar ook wel erg graag aan de slag zou willen”, zegt Michiel over zijn rol bij Durlinger (destijds nog Shoetime). Toen hij in 2014 besloot voor het bedrijf van zijn familie te gaan werken, wist hij dat er een fusie met Durlinger aan kwam. Zowel Durlinger als Shoetime merkten met de komst van grote online schoenenverkopers dat het moeilijker werd om het aantal fysieke winkels te behouden. Na bezuinigingen werd het duidelijk dat het essentieel was om nog meer in de online ontwikkeling mee te gaan, “zowel Durlinger als Shoetime waren daar niet goed op ingericht”, blikt Michiel terug. Als twee van de grootste schoenenbedrijven uit Limburg waren de twee geen onbekenden voor elkaar, “sterker nog, de familie Durlinger heeft ooit mede aan de wieg gestaan van Shoetime”, voegt Michiel hier aan toe. Beide partijen kwamen al snel tot de conclusie dat een fusie de beste optie was, “zo konden we weer echt een vooraanstaande speler worden in de schoenenverkoop.”
De gevolgen van de coronacrisis
Helaas heeft ook bij Durlinger de coronacrisis toegeslagen. Voor de uitbraak, en de gevolgen die dit had voor winkeliers, zat het totaal aantal winkels op ongeveer 75 vestigingen, verdeeld over Limburg, Brabant en Gelderland. “Door corona hebben we winkels moeten sluiten en zullen we nog enkele winkels moeten sluiten”, zegt Michiel hierover. Toch had corona ook een positieve invloed op de resultaten, de online resultaten welteverstaan. “De verhouding was ongeveer 15% uit online activiteiten en 85% uit winkelactiviteiten”, vertelt Michiel, “we hadden de missie om eind 2020 naar 20% online te groeien en door corona is die stap vrij makkelijk gehaald.” Opvallend daarin is dat 80% van de online omzet ook nog eens uit het zuidelijke gebied komt waar Durlinger voornamelijk is vertegenwoordigd.
Geen moment spijt voor de keuze Billink
Echt goed waren de eerdere ervaringen met achteraf betalen niet. Concurrenten van Billink zijn en waren, ook in het verleden, vaak redelijk duur. Shoetime heeft nog een periode samengewerkt met een achteraf betaalmethode die administratief veel problemen opleverde, “dat werkte eigenlijk allemaal voor geen meter”, vat Michiel dit samen. Vervolgens heeft Shoetime het een tijdje zonder achteraf betaalmethode gedaan, maar uiteindelijk bleek dit toch een behoefte te zijn waar Durlinger en Shoetime aan wilden voldoen. “In 2018 kwam bij ons die overtuiging extra sterk van: we moeten echt iets met achteraf betalingen doen”, zegt Michiel.
Na met een aantal partijen gesproken te hebben, waaronder Billink, heeft Durlinger de afweging gemaakt. Michiel geeft eerlijk toe dat zij in het begin wat huiverig waren, is Billink wel bekend genoeg voor de klant? “Toen had ik een gesprek met Laurens en hij wist ons te overtuigen”, vertelt Michiel, “nou en dat hebben we toen gedaan en eigenlijk geen moment spijt van gehad.” Het gunstige tarief van Billink speelde een rol, maar wat ook meespeelde was dat Durlinger zich geen nummer voelde. “In de gesprekken met Billink kregen we ook wel het idee dat we ook voor jullie wel een interessante partij waren”, legt Michiel uit. “Bij grotere concurrenten was het iets meer ‘fijn als je aansluit, maar voor jullie 50 anderen’.”
Over de conversiestijging sinds de samenwerking met Billink is Michiel helder, “ik weet heel zeker dat als wij morgen stoppen met Billink dat een negatief effect heeft op onze conversie”. Ongeveer 30% van de online klanten betaalde in 2020 achteraf met Billink. Michiel is tot op heden tevreden met Billink en als er iets aan de hand is wordt dat volgens hem goed opgelost. “Ik heb dan veel contact met Bart, ook een zeer prettig contact mee overigens; iemand die altijd wel meedenkt en zaken probeert op te lossen”, zegt Michiel over zijn contact met Bart, Manager Operations bij Billink. “De klantenservice werkt heel prettig, dat krijg ik altijd mee van mijn collega’s. Als het even kan spreken we de klant bij naam aan en we spreken we in ieder geval in hetzelfde dialect als de klant”
De comfortschoen van een Duits merk
Durlinger en Shoetime bieden de nieuwste populaire schoenentrends aan, maar Durlinger heeft naast de bekende merken ook het Duitse merk Rieker onder haar vleugels. Het contact tussen Durlinger en Rieker was altijd al goed en zo kwam het dat Rieker Durlinger vroeg om de online verkoop in Nederland voor hun rekening te nemen. Ook dat legt de succesvolle schoenenretailer geen windeieren, “we zien dat die webshop sterk groeit”, vertelt Michiel hierover. De doelgroep van Rieker is wel een tikkeltje anders, dat zijn vooral klanten die gaan voor comfort. Net als bij de online verkoopkanalen van Durlinger en Shoetime kunnen klanten van Rieker ook achteraf betalen met Billink.
Verder uitbouwen als zuidelijke schoenenretailer
De toekomst in de schoenenbranche ziet Michiel positief in, “bedrijven die zowel een online als een offline verkoopkanaal hebben, hebben echt wel de toekomst en dat zien wij zelf ook wel terug in onze cijfers.” Over uitbreiding is Michiel duidelijk: Durlinger wil echt de sterke positie van zuidelijke schoenenretailer behouden en verder uitbouwen. “We hebben ook ooit de ambitie uitgesproken om de grootste schoenenretailer van Zuid-Oost Nederland te zijn en te blijven, daar zit ook wel echt onze roots en daar is onze naam het sterkst.” Om naar één krachtige en sterke formule in Zuid Nederland te groeien, worden alle Shoetime winkels nu omgebouwd naar Durlinger. “We willen graag gezien worden als bijna echt een lokale ondernemer, die past in de stadskern of dorpskern en past binnen de zuidelijke waarden”, licht Michiel toe. Daar hoort ook de benadering van klanten bij, het ons-kent-ons gevoel. “Als het even kan spreken we de klant bij naam aan en spreken we in ieder geval in hetzelfde dialect als de klant.” Geen uitbreiding in de rest van het land dus, maar de huidige sterke, regionale positie behouden en online versterken, “we denken dat daar veel meer potentie in ligt en willen ook de online zuidelijke klant aan ons binden”, besluit Michiel.
Over Durlinger
In 1881 opende Joseph Durlinger zijn eerste schoenenzaak aan de Limbrichterstraat in Sittard. Sindsdien is Durlinger Schoenen gestaag gegroeid. Het familiebedrijf Durlinger Schoenen heeft schoenenwinkels in Limburg, Brabant en Gelderland. Met meer dan 300 medewerkers is Durlinger Schoenen een bedrijf van formaat met een breed assortiment van honderden modellen damesschoenen, herenschoenen en kinderschoenen. Sinds januari 2016 maakt Durlinger Schoenen onderdeel van de Durlinger Shoetime Groep (DSG BV).
Deel dit artikel op:
Gerelateerde Blogs
identificatie via de vertrouwde omgeving van je bank
Lampgigant: Dé online verlichtingsspecialist
Zakelijk achteraf betalen met Billink | Proforto vertelt
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>
Offerte aanvragen
Vul het onderstaande formulier in en wij sturen je een super scherpe offerte. Offerte aanvragen>