18 februari 2025 | blog | 4 min leestijd
De ethiek van Billink: veiligheid voor consumenten, conversie voor webshops.
De oprichting van Billink was het gevolg van een ontwikkeling die we in de jaren ‘00 zagen bij de grotere webshops: ze gingen betalen onder rembours aanbieden. Eerst bestellen en pas na ontvangst afrekenen. Een service die zijn oorsprong weer vond bij de acceptgiro. Webshops zoals Wehkamp en Bol.com zagen met deze service het vertrouwen bij klanten en daarmee het aantal bestellingen toenemen. Kleinere webshops bleven achter, want voor het aanbieden van zo’n service moest je kapitaal hebben en het leverde veel meer administratie op.
Billink nam dit uit handen voor de kleine webshops. Maar ook andere diensten ontstonden, waarmee achteraf betaald kon worden. Sommige zelfs met periodieke aflossingen. De diensten waar je geen rente voor betaald, wat dus geen kredietverstrekkingen zijn, noemen we nu Buy Now, Pay Later. Het is een verzamelnaam voor allerlei vormen van betaalopties, die allemaal ook weer andere kenmerken hebben.
840.000 Nederlanders slachtoffer van online aankoopfraude
Billink staat voor betalen na ontvangst. We nemen de risico’s weg die consumenten lopen wanneer ze online vooruit betalen, zoals fraude, verkeerd geleverde bestellingen of problemen met retourneren. Waarom?
In 2024 registreerde de politie ongeveer 45.000 aangiftes van internetoplichting, waarvan meer dan 20.000 betrekking hadden op aan- en verkoopfraude, bijvoorbeeld door malafide websites. De politie noemt het “echt een groot probleem”. Wat blijkt: slechts een klein percentage doet aangifte. Volgens onderzoek van het CBS werden ongeveer 2,5 miljoen consumenten slachtoffer van online criminaliteit, waarvan ongeveer 840.000 (5,6%) slachtoffer van online aankoopfraude.
Niet lullen, maar poetsen!
Als oorspronkelijk Rotterdamse scale-up is Billink inmiddels een bekende naam voor Nederlandse webshops. Dat komt omdat we graag meedenken met webshops als het gaat over groei, maar ook de efficiëntie van processen en natuurlijk klantvertrouwen. Hierbij staat de webshop voorop, niet de betaalmethode. Dus geen Billink-reclame op iedere productpagina, geen aansporende leuzen en geen afspraken waar jij als webshop niet achter staat.
Samenwerken is ons niet vreemd. Maar wel op z’n Rotterdams: “niet lullen, maar poetsen!”
Billink is er voor de consument én webshop
Ons gedachtegoed delen we graag. We zetten ons al jaren in om een eerlijke en veilige betaalmethode te creëren voor consumenten, terwijl we inzetten op meer vertrouwen in en conversie voor webshops. Als local hero gaan we altijd het gesprek aan om van elkaar te leren en Billink als product en bedrijf te verbeteren. En met succes, want steeds meer consumenten en webshops kiezen voor Billink. Met inmiddels ruim 2,5 miljoen gebruikers zijn we trotse partner van webshops zoals De Onlinedrogist, Fleurop, Sans online en Loavies.
Wil je meer weten over Billink of hoe wij te werk gaan, of wil je gewoon iets kwijt? Neem dan contact op met Frank Waagmeester via: [email protected]
Deel dit artikel op:
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>
Pakketten
Bekijk onze pakketten en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar pakketten>