5 okt 2020 | blog | 3 min leestijd
De gevolgen van COVID-19 voor webshops.
Hoe profiteert jouw webshop van corona?
In maart deed het coronavirus ook zijn intrede in Nederland en stond de wereld op zijn kop. De horeca ging dicht, de schappen in de supermarkt waren leeg en zoveel mogelijk thuiswerken was het advies. Nederland in een intelligente lockdown had nogal wat gevolgen voor de maatschappij en veel organisaties hebben te lijden onder de coronacrisis. Maar hoe is dit effect in de e-commerce markt? Heeft deze ongekend vreemde periode misschien ook positieve kanten voor webshopeigenaren?
De gevolgen van de coronacrisis
Toen Nederland op slot ging had dit een paar directe effecten. Vluchten bleven aan de grond en vakanties werden massaal geannuleerd. Zoals in de rest van de wereld sloegen ook Nederlanders aan het hamsteren, met als gevolg: lege schappen. Drukke, maar gouden tijden voor supermarkten, maar niet alleen supermarkten zagen een omzetstijging. Mensen werkten thuis en hadden minder opties in de vrije tijd, waardoor er tijd over was voor klusjes in- en rond het huis. Gevolg: lange rijen voor de bouw- en tuinbedrijven. Tegelijkertijd was er ook een groep mensen met angst voor het coronavirus, mensen die daardoor niet meer buiten kwamen. Sommige winkels sloten zelfs een tijd helemaal de deuren. Kortom, mensen zaten meer thuis, hadden meer tijd én shoppen bij fysieke winkels werd erg onaantrekkelijk.
Online winkelen biedt uitkomst
Dit is waar het succes van online shoppen om de hoek kwam kijken. Veel consumenten weten de weg online al aardig te vinden, maar nu sloegen ook de traditionele shoppers aan het online shoppen. Het tweede kwartaal van 2020 (april tot en met juni) telde maarliefst zeven procent meer online consumenten dan dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat in het tweede kwartaal de online uitgaven aan producten stegen met 52 procent. Niet zo vreemd, online shoppen en producten thuis laten bezorgen biedt gemak én bleek een veilige route om op een relaxte manier de kledingkast uit te breiden of die nieuwe gadget uit te proberen.
Hoe speel je hier op in als webshopeigenaar?
Waar de coronacrisis voor veel bedrijven een financiële strop kan worden, blijken webshops juist van deze periode te profiteren. Wat kun je als webshop doen om deze tijd optimaal te benutten? Dit kan het perfecte moment zijn om jouw webshop verder te optimaliseren en er voor te zorgen dat consumenten jouw producten weten te vinden. Denk hierbij aan online advertenties en de vindbaarheid van jouw website. Ook de customer journey is belangrijk om potentiële klanten aan jouw webwinkel te binden: hoe verloopt het aankoopproces nu en zijn daar verbeteringen in mogelijk? Verder heeft online shoppen ook een nadeel tegenover winkelen in fysieke winkels en dat is het stukje advies. Deze behoefte kun je met jouw webshop tegemoet komen met informatieve blogs over jouw producten en de nieuwste trends. Daarnaast is het belangrijk om goede klantenservice te bieden, zodat klanten met vragen goed worden geholpen. Tevreden klanten keren uiteindelijk sneller terug.
Toekomstbestendigheid
Waar de coronacrisis tot nu toe in ieder geval voor heeft gezorgd is een flinke boost voor de e-commerce markt. Als we de voorspellingen mogen geloven is dit ook geen tijdelijke ontwikkeling en zal deze trend ook na het coronatijdperk doorzetten. Zo’n 22 procent van de online consumenten geeft bijvoorbeeld aan voortaan meer online kleding te gaan shoppen. Inspelen op deze trend lijkt dus cruciaal om de positie van jouw webshop zeker te stellen voor de toekomst.
Gerelateerde Blogs
identificatie via de vertrouwde omgeving van je bank
Lampgigant: Dé online verlichtingsspecialist
Het succesverhaal van WannaHaves Fashion
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>
Offerte aanvragen
Vul het onderstaande formulier in en wij sturen je een super scherpe offerte. Offerte aanvragen>