6 september 2023 | blog | 2 tot 3 min leestijd
Van idee tot bedrijf: het ontstaan van Billink.
Wij zijn er stellig van overtuigd dat betalingen meer kunnen betekenen dan slechts een eenvoudige transactie. Maar hoe transformeer je een idee in een bedrijf? In dit artikel nemen we je mee door het ontstaan en de ontwikkeling van Billink, en laten we zien hoe het uitgroeide tot een vertrouwde naam in de e-commercewereld.
Ondernemerschap
Het verhaal begint met drie gedreven ondernemers. Eén van deze ondernemers is Pepijn Meddens. Hij vertelt: ‘Al zo lang ik me kan herinneren heb ik een passie voor het internet en technologie. Ik was vroeger altijd bezig met het opzetten van kleine online projecten. Ik was een echte internetpionier, zou je kunnen zeggen. Websites, webwinkels en belspelletjes: ik heb het allemaal ontwikkeld. Op dat punt had ik nog nooit van de term ‘ondernemerschap’ gehoord. Ik deed simpelweg wat ik leuk vond. Pas toen ik ging studeren, ontdekte ik dat daar mijn talent lag.’ Pepijn trok zijn eigen plan, startte een eigen bedrijf en vertrok een paar jaar naar Silicon Valley.
Veilig en betrouwbaar
Eenmaal terug in Nederland ontmoette hij Niels en Laurens, twee ondernemers die iets bijzonders opviel. Het was heel normaal om je online aankopen vooraf te betalen. Maar de behoefte groeide om online aankopen achteraf te kunnen betalen. Hoewel grote spelers zoals Bol.com al dergelijke opties aanboden door middel van acceptgiro, was dit voor kleinere bedrijven vaak niet haalbaar vanwege de risico’s op wanbetaling. Vanuit deze behoefte ontstond het idee voor Billink, met de overtuiging dat achteraf betalen veiliger en betrouwbaarder was dan vooraf betalen.
‘We deden alles zelf, met een klein team.’
Samen bouwen aan succes
Een idee is één, maar de uitvoering ervan is een tweede. Pepijn: ‘Er komt enorm veel kijken bij het opzetten van een bedrijf, zeker als je de eerste bent in zijn soort. We moesten beginnen bij het begin, bij de meest basale dingen. Er moest een logo komen, we hadden een printer nodig voor de facturen en de post moest worden geregeld. We deden alles zelf, met een klein team. Dat was hard werken, maar had als voordeel dat we heel hecht werden met zijn allen. Er ontstond een soort vriendengroep van ondernemende mensen die samen wilden bouwen aan succes. En dat lukte, want Billink groeide en groeide. Inmiddels is ons team niet zo klein meer – we hebben net de 35 man aangetikt – maar de visie is nog altijd hetzelfde.’
‘We geloven dat betalen iets cultureels is.’
Local hero
Wat begon als een veelbelovend idee groeide dus uit tot een bloeiend bedrijf met bijna drie miljoen gebruikers en een aanzienlijk aantal aangesloten webwinkels. Het succes van Billink is grotendeels te danken aan de onveranderde strategie. ‘Wij profileren ons als de local hero op het gebied van betalen in Nederland en België. We willen de gebruiker leren kennen, omdat we geloven dat betalen iets cultureels is. Een persoonlijke benadering en klanttevredenheid staan bij ons voorop, zowel op de B2C-markt als op de B2B-markt. Dat was tien jaar geleden het geval, dat is nu het geval en dat zal in de toekomst ook zo blijven.’
Deel dit artikel op:
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>
Pakketten
Bekijk onze pakketten en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar pakketten>